DEVAM: 14- İSLAM('IN HASLETLERİ ARASINDAKİ) FAZİLET FARKI VE İSLAM'IN
HANGİ İŞİNİN DAHA FAZİLETLİ OLDUĞUNUN BEYANI
64 - (40) وحدثنا
أبو الطاهر
أحمد بن عمرو
بن عبدالله بن
عمرو بن سرح
المصري.
أخبرنا ابن
وهب، عن عمرو
بن الحارث، عن
يزيد بن أبي حبيب،
عن أبي الخير،
أنه سمع
عبدالله بن
عمرو بن العاص
يقول: إن رجلا
سأل رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: أي
المسلمين
خير؟ قال: "من
سلم المسلمون
من لسانه ويده".
[:-160-:] Bize Ebu't-Tahir Ahmed b. Amr b. Abdullah b. Amr b. Serh
el-Mısri de tahdis etti. (Dedi ki): Bize Ibni Vehb, Amir b. el-Haris'den, o da,
Yezid b. Ebi Habib'den, o da Ebu'l-Hayr'den, o Abdullah
b. Amr b. el-As'ı şöyle derken dinlemiştir:
Bir adam Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: Müslümanların hangisi hayırlıdır, diye sordu.
O: "Müslümanların dilinden ve elinden esem kaldığı kimsedir" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 8929
A.DAVUDOĞLU
AÇIKLAMA: Bu hadîsi biraz ziyade ile Buhari, Ebu Davud, Nesai îbni
Hibban ve Hakim tahric etmişlerdir.
Hadîsdeki
(el) den murad hakiki el de ma'nevi el de olabilir. Bir kimsenin malını haksız
yere istila etmek onu ma'nen elinde bulundurmakdır. Hadîs-î şerif:
«Müslümanların en hayırlısı, bir müslümana sözle ve fiille eziyet vermeyen
kimsedir.» ma'nasınadır. Elin zikredilmesi ekseri işler onunla
görüldü-ğündendir.
Müslümandan
murad da kamil müslümandır. Yoksa bu sıfatta olmayan kimse müslümanlıktan
çıkar demek değildir. Araplar: «Alim, Zeyddir; mal devedir.» derler. Bundan
maksadları: «Kamil alim Zeyddir; makbul mal devedir.» demektir. Yani cümlede
hasır değil tafdil vardır. Bu hadîs dahi
cevami'u'l-Kelimdendir. El ile dilin hassaten zikredilmeleri, çok
kullanıldıkları içindir.
159,160,161,162